Drempel om naar hypotheekadviseur te stappen

hypotheekadviseur

Diverse hypotheekadviseurs zeggen dat mensen niet makkelijk naar ze toekomen voor advies. Dat blijkt uit het Hypotheek Spreekuur van De Telegraaf. “We merken dat klanten in het algemeen denken dat het eerste gesprek met een hypotheekadviseur al geld kost.”

Honderden vragen stroomden binnen in de speciale mailbox van De Telegraaf na de aankondiging van het Hypotheek Spreekuur. Sommige vragen waren eenvoudig, de meeste zeer gedetailleerd met bedragen, percentages en jaartallen.

Veel vragen aan hypotheekadviseurs over oversluiters

“We zagen veel vragen over actuele zaken, zoals oversluiten, de aflossingsvrije hypotheek en de spaarhypotheek”, vertelt Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop op Telegraaf.nl. “Daarnaast waren er ingewikkelde vragen van mensen met een bijzondere persoonlijke situatie. Die zijn moeilijk per e-mail te beantwoorden. De fiscaliteit is zo complex.”

Ook experts van Vereniging Eigen Huis, De Hypotheker, Florius (ABN Amro), Rabobank, BLG Wonen (De Volksbank), Viisi Hypotheken en Van Bruggen Adviesgroep bogen zich over een deel van de vragen.

Oriëntatiegesprek is gratis

Mensen hadden die hypotheekvragen ook direct kunnen voorleggen bij een bank of adviseur. Kennelijk ervaren zij ten onrechte een drempel, constateert directeur Frank Soede van BLG Wonen. “Het oriëntatiegesprek, waar je met elkaar de wensen verkent, is gratis. Pas als je er echt werk van maakt, teken je de opdracht tot dienstverlening waarin je afspreekt wat je gaat betalen.”

Ook bij De Hypotheker constateren ze dit misverstand. “We merken dat klanten in het algemeen denken dat het eerste gesprek al geld kost”, vertelt expert Mette Bultman. Daardoor laten mensen nogal eens kansen liggen, zegt Hagedoorn van De Hypotheekshop. “Veel mensen blijven zitten met vragen en zetten de eerste stap niet, hoewel vaak veel meer mogelijk is dan men denkt.”

’Er is geen leeftijdsgrens voor een hypotheek’

Vijf medewerkers van deelnemende hypotheekspecialisten vertelden wat hen opviel tijdens het Hypotheek Spreekuur en wat zij belangrijk vinden.

Tatiana Muusze, portfoliomanager Hypotheken bij Rabobank, ziet veel vragen van ouderen die met pensioen gaan en willen weten of ze hypotheeklasten nog kunnen betalen. “Mensen met een hogere hypotheek gaan het merken in de maandlasten. We zien ook dat er een steeds grotere vraag is van mensen die gebruik willen maken van overwaarde. Men heeft afgelost en wil nu gebruikmaken van de overwaarde. Bijvoorbeeld om kinderen te helpen bij de aanschaf van een huis of om zelf leuk van te leven.”

Hardnekkig misverstand onder ouderen

Martin Hagedoorn van adviesketen De Hypotheekshop: “Er leeft een hardnekkig misverstand onder ouderen, zeg van 70 tot 80 jaar, dat je niets meer kunt doen met een huis. Maar daar is geen sprake van. In de basis kijkt de geldverstrekker op precies dezelfde manier naar ouderen als naar jongeren: kun je de lasten betalen en wat is de waarde van je woning? Als je ouder bent, kijkt de hypotheekadviseur niet naar je salaris maar naar je pensioeninkomen. Er is geen leeftijdsgrens voor een hypotheek.”

Frank Soede is directeur van BLG Wonen, een dochter van De Volksbank. “Je ziet in de huidige hypotheekmarkt heel veel oversluitingen. Daarover komen ook vragen van mensen die een hypotheek met een lange rentevaste periode hebben. Wat we tegenwoordig ook veel zien, zijn hypotheekvragen van mensen die gaan verbouwen. Daar zit vaak ook verduurzaming bij.”

‘Verantwoordelijkheid ligt bij de hypotheekadviseur’

AFM-bestuurslid Jos Heuvelman onderstreepte woensdag 12 februari tijdens het IIR Hypotheken Event 2020 ook nog eens het belang van de hypotheekadviseur. Tijdens zijn speech deed Heuvelman een oproep aan de ongeveer 130 bemiddelaars en aanbieders om klanten te helpen bij het maken van bewuste keuzes. “Goed overdenken en de juiste maatregelen treffen, is absoluut noodzakelijk.”

Volgens Heuvelman zijn er ook mensen die niet anticiperen. Zij mogen niet aan hun lot worden overgelaten. “Niemand mag tussen wal en schip raken en daardoor in een situatie van problematische schuld terechtkomen. Informeer uw klanten over potentiële risico’s, draag oplossingen aan om te voorkomen dat klanten vastlopen en voorkom dat schuldposities uit balans raken. Wij denken zeker mee, maar het is uw verantwoordelijkheid.”

 

  Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/drempel-om-naar-hypotheekadviseur-te-stappen/