Nationaal Makelaars Onderzoek: gericht klantcontact verwaarloosde factor

De makelaars van Nederland verwachten een prima omzet in 2020 en hebben vertrouwen in de toekomst. Toch beseffen ze dat ze aan de bak moeten qua strategie en innovatie. Ook op het gebied van klantcontact en aanvullende diensten valt nog veel winst te behalen. Dit blijkt uit de tweede editie van het Nationaal Makelaars Onderzoek (NMO).

Wat doet de coronacrisis met het vertrouwen van de makelaars? Vinden makelaars hun bedrijfsstrategie toekomstproof? En welke sociale media zijn het populairst?

Deze en andere vragen stonden centraal in het Nationaal Makelaars Onderzoek 2020. BHB Dullemond, Nexxtmove en Kofflard Resultants bundelden hun krachten voor dit onderzoek, een vervolg op de eerste editie uit 2018.

20 vragen aan ruim 130 makelaars

Het onderzoek werd landelijk afgenomen onder ruim 130 respondenten die 20 vragen voorgelegd kregen. Van alle respondenten was het overgrote deel, namelijk 83 procent, directeur/eigenaar van een makelaarskantoor.

30% denkt hard aan de bak te moeten

Een van de uitkomsten, vastgelegd in een rapport, is een groot vertrouwen in het eigen bedrijf. 71% van de respondenten verwacht in 2020 een stijging van de omzet en 68% van de makelaars ziet geen strategische problemen. 30% vindt wel dat hij hard aan de bak moet. Slechts 2% heeft vraagtekens bij de toekomstbestendigheid van het makelaarskantoor en ligt daar ’s nachts wakker van.
Ondanks het feit dat de meeste makelaars zich dus geen zorgen maken, geven ze in het onderzoek ook aan dat ze strategie en innovatie beschouwen als belangrijke aandachtsgebieden.

Lees verder onder de grafiek

Mond-tot-mondreclame hét promotiemiddel

De oude, vertrouwde mond-tot-mondreclame is nog altijd hét promotiemiddel voor nieuwe klanten, meent maar liefst 95% van de respondenten. Klanten uit het verleden blijken belangrijke ambassadeurs te zijn (88%). Daarnaast zijn sociale media (75%) belangrijk voor het verkrijgen van nieuwe opdrachten.

Het besef dat mond-tot-mondreclame en klanten uit het verleden belangrijk zijn voor nieuwe opdrachten, leidt nauwelijks tot passende actie. 60% van de respondenten heeft nog maar een enkele keer contact met de opdrachtgever. 22% heeft geen contact meer, maar wil er wel meer mee gaan doen, slechts 12% heeft veelvuldig contact.

Slechts 14% stuurt actief op persoonlijke communicatie

Waar juist een persoonlijke benadering van klanten (uit het verleden) een steeds grotere rol speelt, geeft slechts 14% van de respondenten aan hier actief op te sturen en hun communicatie daarop aan te passen.

Frans Kofflard van Kofflard Resultants: “Een belangrijk aspect is het segmenteren van klanten, wat ruim de helft van de makelaars niet doet. Het begint met een goede database, waarbij je op klantniveau kunt segmenteren. Vervolgens is het zaak om via de juiste kanalen mensen gericht te bereiken.”

Lees alles over de resultaten van het NMO 2020 en een uitgebreide toelichting in editie 8 van Vastgoed Actueel!

 

  Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/nationaal-makelaars-onderzoek-gericht-klantcontact-verwaarloosde-factor/