Nationale Makelaar Awards ook in nieuwe opzet een succes
Het atrium van het Afas Theater in Leusden was dinsdag 26 november het toneel van de uitreiking van de Nationale Makelaar Awards 2024. Met zes nieuwe categorieën en twee boeiende keynotes werd het een feestelijke middag waar concurrentie en ontspannen netwerken hand in hand gingen. Organisator Real Estate Business School (REBS) kon dan ook tevreden terugkijken.
Nadat dagvoorzitter Árpád Halászi het evenement had geopend, was het podium voor Carolien Vlaar van Ballast Nedam Development. Zij schetste aan de hand van het project Cartesius in Utrecht hoe woongebouwen en hun directe omgeving positief kunnen bijdragen aan de gezondheid van mensen.
“Geïnspireerd op de Blue zones hebben we voor een voormalig NS-terrein dit concept ontwikkeld. Blue zones zijn vijf gebieden verspreid over de wereld waar een opvallend hoge concentratie mensen van 100 jaar en ouder wonen. Direct contact met en veel bewegen in de natuur blijkt een gezamenlijk kenmerk van deze Blue zones”, zei Vlaar.
Gedrag bewoners essentieel
In Cartesius komen in totaal 3.000 circulaire woningen in een groene omgeving waarin bewoners uitgenodigd worden om te bewegen. Voor verschillende vogels, insecten en dieren worden nestkasten en andere onderkomens en routes gemaakt. “Maar niet alleen deze fysieke elementen spelen een belangrijke rol, ook het gedrag van de bewoners is essentieel voor een gezonde leefomgeving. Zo moeten voorzieningen zoals een supermarkt of kindercentrum vanuit iedere woning binnen 300 meter te bereiken zijn. Fietsen en lopen krijgen voorrang in deze zeer autoluwe wijk met ruimte voor 0,3 auto per woning.”
Door over een langere periode te onderzoeken hoe het met de bewoners gaat, wil de ontwikkelaar in beeld brengen of de opzet van de wijk daadwerkelijk leidt tot een gezondere leefomgeving.
Drie jaar op een rij
Tijdens de eerste serie awarduitreikingen die volgde, ontvingen De Makelaars van Altena de nieuwe award voor Beste Woningpresentatie. De award voor Beste Website werd gewonnen door een eerdere winnaar. Leonie Rump van Kijck Makelaars kondigde het vorig jaar al aan toen ze voor het tweede achtereenvolgende jaar de award voor Beste Website in ontvangst mocht nemen. “Volgend jaar komen we terug voor nummer 3!”
De award voor Beste Nieuwbouwmakelaar werd eveneens voor het eerst uitgereikt. Fris Woningmakelaars viel de eer te beurt. “Deze makelaar is al in een vroeg stadium van een nieuwbouwproject betrokken en weet door de juiste vragen te stellen snel de geïnteresseerde doelgroep te bereiken”, aldus de jury.
Persoonlijkheid wint
Nadat Verra Makelaars tot Beste Verhuurmakelaar was gekroond, betrad Manon de Boer van Brand Whispers het toneel. Haar centrale boodschap was helder. “Als je boodschap de juiste is, hoef je hem alleen maar te fluisteren. Zo kun je dicht bij jezelf blijven, want persoonlijkheid wint altijd.”
Om als merk de communicatie consequent in te zetten, is het volgens De Boer belangrijk dat een imago gekozen wordt dat past bij de mensen in het bedrijf. “Met dat imago als kern kun je zowel intern en extern dezelfde consequente boodschap uitzenden. Online en via de socials, maar ook via de fysieke uitingen. Zet daarbij vooral je medewerkers in en zorg ervoor dat je zo vertrouwen creëert. Onderzoek leert dat 71% van de consumenten niet koopt als er geen vertrouwen is in een merk. Zet je medewerkers in om via social media in korte video’s kennis te delen. Dat zorgt ervoor dat het publiek zich verbonden voelt met je bedrijf.”
Beste makelaars
De verkiezing van de Beste Makelaar was eveneens een nieuw onderdeel van het evenement. Verdeeld over de regio’s Noord-Oost en Zuid-West werd zowel de Beste Makelaar Groot (10 of meer medewerkers) en Beste Makelaar Klein (tot 10 medewerkers) gekozen. Jelle Ooteman Makelaars (regio Noord-Oost) en Krieger & Witte Makelaars (regio Zuid-West) werden uitgeroepen tot Beste Makelaar Klein. Teer Makelaars (regio Noord-Oost) en Van Herk Makelaars (regio Zuid-West) mochten de award voor Beste Makelaar Groot mee naar huis nemen.
Erkenning voor ondernemer
Waren alle categorieën bedoeld voor makelaarskantoren, de laatste te vergeven award was een individuele prijs. Mariska Kramer van ZIJ Makelaars, Frederik van Till van VanHuyse en Dick Stofberg, directeur van de Schep Groep en Van Herk Makelaars waren genomineerd voor de award voor Beste Ondernemer. Zij werden op het podium kort bevraagd over de gefilmde pitch die ze voor de finale hadden gemaakt.
Terwijl de rest van de aanwezigen tijdens een gezellige borrel napraatte over de awarduitreiking en de winnaars de felicitaties in ontvangst namen, ging de jury in beraad om niet veel later te melden van Dick Stofberg zich een jaar lang Beste Ondernemer mag noemen. “Een geweldige eer en voor ons dubbel feest, want we hebben met Van Herk Makelaars ook gewonnen”, reageerde Stofberg.
Ook de andere winnaars waren enthousiast over het winnen van de award. “Het is een mooie erkenning voor onze prestaties en een prijs die door een onafhankelijke jury wordt toegekend”, zei Jelle Ooteman. Ook Jan Witte van Krieger & Witte Makelaars straalde aan de ‘winnaarstafel’. “We zijn zeker trots en blij met deze award. Het toont aan dat we het goed doen.”
(Foto’s: Maryse Holl Fotografie)
Bron: https://vastgoedactueel.nl/nationale-makelaar-awards-ook-in-nieuwe-opzet-een-succes/