Algemeen

Adviseurs: veel ‘onnodige’ serviceabonnementen bij hypotheek worden nauwelijks aangeboden

serviceabonnement hypotheek

Veel van de door de Consumentenbond als ‘onnodig’ bestempelde serviceabonnementen bij een hypotheek worden maar zeer beperkt aangeboden en afgesloten. Dat zeggen hypotheekadviseurs in een reactie op het onderzoek van de bond.

De Hypotheker en Huis & Hypotheek zeggen tegen de Consumentenbond dat de serviceabonnementen nog wel bestaan, maar zeer beperkt worden aangeboden en afgesloten. Dat zeggen zij na onderzoek van de bond naar deze abonnementen.

Abstracte omschrijving

De Hypotheker heeft na vragen van de bond de abonnementen van de landelijke site verwijderd. Intermediair Heilbron zegt een verplicht abonnement voor ‘beheer en administratie’ van de hypotheek aan te bieden. De intermediair stelt tegen de Consumentenbond dat er voor een abstracte omschrijving is gekozen na verschillende samenwerkingen en overnames. De dienstverlener zegt in de toekomst de diensten beter uit te willen leggen.

Intermediair Zicht heeft wel duidelijk vermeld wat de diensten inhouden en wat de kosten zijn. Zij vermelden volgens de Consumentenbond wél duidelijk welke diensten onder kosteloze nazorg vallen.

Niet alle onderzochte instanties hebben gereageerd op vragen van de Consumentenbond.

‘Gebakken lucht’

Veel van de aangeboden diensten zijn volgens de Consumentenbond onnodig. Deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten die zaken dus sowieso krijgen, zónder aanvullend abonnement en zonder bijbetaling, stelt de bond. Andere aangeboden diensten, zoals: 24/7 bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving en het aanmaken van een klantprofiel noemt de bond ‘ronduit gebakken lucht’. Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om toch een serviceabonnement voor zulke diensten aan te gaan.

Het nieuws komt op een moment dat het aantal hypotheekaanvragen een piek bereikt. De aangekondigde verhogingen van de hypotheekrente hebben de laatste twee weken gezorgd voor een heuse hausse in hypotheekaanvragen, meldt De Hypotheekshop. Beide weken eindigden zelfs in de top vijf van weken met het hoogste aantal aanvragen (bijgehouden door HDN sinds 2011). Daarin staan ook twee weken uit maart/april vorig jaar, ten tijde van de eerste lockdown.

 

  Bron: https://vastgoedactueel.nl/adviseurs-veel-onnodige-serviceabonnementen-bij-hypotheek-worden-nauwelijks-aangeboden/