Algemeen

NHG biedt coronavangnet bij betalingsachterstand

betalingsachterstand

Consumenten die hun hypotheeklasten niet meer kunnen dragen vanwege corona, mogen tot maximaal 9 procent betalingsachterstand oplopen met behoud van NHG.

De mogelijkheid geeft geldverstrekkers de ruimte om oplossingen aan te bieden zonder dat die het vangnet van de hypotheekgarantie in gevaar brengen. Aan het inlopen van de achterstand worden geen algemeen geldende eisen gesteld.

Geldverstrekkers kunnen de zogenaamde Woonlastenfaciliteit aanvragen bij NHG. Als een klant uitstel van betaling wordt verleend of als sprake is van een betalingsachterstand, staat NHG middels de Woonlastenfaciliteit borg voor een bedrag tot maximaal 9% van de oorspronkelijke hypotheeksom. Bijvoorbeeld: als de klant een hypotheekschuld heeft van 200.000 euro, staat NHG borg voor een achterstand van maximaal 18.000 euro.

‘Samen kijken hoeveel ruimte wenselijk is’

Arjen Gielen, bestuurder NHG: “Vanwege het coronavirus komen diverse consumenten in de problemen. Gelukkig verlenen geldverstrekkers drie maanden uitstel van betaling. Maar veel woningeigenaren maken zich zorgen of zij de hypotheek na die maanden wel kunnen betalen, en hoe. Met de WLF-regeling geeft NHG zowel de woningeigenaar als de geldverstrekker de ruimte om de betalingsachterstanden langer dan drie maanden op te laten lopen, tot in totaal maximaal 9% van de oorspronkelijke lening.”

Gielen vervolgt: “Het is aan de geldverstrekker om met de consument te bekijken hoeveel ruimte wenselijk en verantwoord is. Daarmee zorgen we er samen voor dat we ruimte en rust bieden, op een verantwoorde manier. Indien woningbehoud toch onverhoopt geen optie blijkt, dan biedt NHG een vangnet door een eventuele restschuld kwijt te schelden als de woningeigenaar aan de criteria voldoet.”

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: “In deze moeilijke tijd moeten we er met zijn allen voor zorgen dat mensen zo min mogelijk in de financiële problemen komen. Daarom is het goed om te zien dat ook NHG bijspringt om huiseigenaren te helpen die in acute geldproblemen komen als gevolg van de corona-crisis.”

NHG ontwikkelde de Woonlastenfaciliteit tijdens de kredietcrisis. Vanwege de coronacrisis zijn de voorwaarden die tijdens de kredietcrisis werden gesteld versoepeld.

Betaalpauze voor 14.000 consumenten

Inmiddels ontvingen ongeveer 14.000 consumenten een betaalpauze van banken voor de aflossing van hun hypotheek. Dat blijkt uit het overzicht van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). In de meeste gevallen gaat het om een betaalpauze van één tot en met drie maanden. De pauze is verleend aan consumenten die als gevolg van de coronacrisis in de problemen zijn gekomen.

  Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/nhg-biedt-coronavangnet-bij-betalingsachterstand/