Plan voor duizenden woningen boven A20 Rotterdam
De PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad wil duizenden woningen bouwen bovenop een overkapping over snelweg A20. Het plan werd maandag gepresenteerd.
De PvdA-fractie wil een eerder plan uit 2009, de Kralingse berg, voor overkapping van de snelweg nieuw leven inblazen en uitbreiden. Met de uitbreiding van het plan komt er veel ruimte vrij voor extra groen en kunnen er vijf- tot negenduizend woningen langs de landtunnel bij gebouwd worden.
Groene oase
Het doel van het plan was het ontwikkelen van een groene oase, waarbij 67 hectare aan infrastructuur zou worden getransformeerd tot parklandschap en een woonbuurt, die door een overdekt treinstation ook goed bereikbaar zou worden per openbaar vervoer. Het Nieuwe Noorden neemt een groter gebied als uitgangspunt en vult het plan aan met een langere overkapping en met veel meer betaalbare woningen.
Het overkappen van de A20 en een deel van de A13 is een langgekoesterde wens van onder meer bewoners, om de uitstoot van fijnstof terug te dringen. Een ander voordeel is volgens Dennis Tak van de Rotterdamse PvdA dat de stadsdelen Hillegersberg-Schiebroek en Rotterdam-Noord niet langer meer door een snelweg gescheiden worden, maar juist samensmelten.
Nu wel haalbaar
Over de snelweg en de spoorbaan van Rotterdam naar Utrecht moet volgens het plan een overkapping/landtunnel komen. Het eerdere plan haalde het niet, maar volgens de initiatiefnemers kan het nu wel lukken. In 2009 was de economische crisis nog bezig en was er ook minder ervaring met landtunnels, dan nu. Op verschillende plaatsen in het land is er inmiddels een landtunnel bijgekomen, volgens Winy Maas van architectenbureau MVRDV, de initiatiefnemer van het plan uit 2009.
Yes! Vandaag lanceren wij het plan Het Nieuwe Noorden van @dennistak en @MVRDV. We overkappen de A20 met een groene oase, waarin we 5.000 betaalbare gezinswoningen bouwen! Kom maar door met een groene, betaalbare stad😎👌 #BouwenBouwenBouwen #pvda #HetNieuweNoorden pic.twitter.com/5BKKv9sBoi
— PvdA Rotterdam (@pvdarotterdam) January 4, 2021
Een andere reden waarom het nu wel haalbaar zou kunnen zijn, is de aanleg van de nieuwe snelweg A16. Als die over een paar jaar klaar is, dan zal een deel van het verkeer op de A20 verdwijnen. Dan kan er ook veel beter aan een landtunnel gewerkt worden.
Minder overlast, meer groen en woningen
Belangrijk voordeel is dat er ruimte komt voor duizenden nieuwe woningen midden in de stad. Dat moeten volgens Dennis Tak van de PvdA geen luxe woontorens worden, maar juist betaalbare woningen. Winy Maas van MVRDV is blij met het extra groen in de stad en wijst er ook op dat door hier extra huizen te bouwen, de groene gebieden in de regio niet verloren gaan door woningbouw.
De eerste schetsen zijn inmiddels gemaakt, De PvdA in de Rotterdamse gemeenteraad dient nu een voorstel in om samen met marktpartijen een haalbaarheidsstudie te laten uitvoeren. Ook moet met het Rijk gesproken worden over de aanpassingen aan de A20. De raad zal daar waarschijnlijk nog voor de zomer over instemmen.
Als de haalbaarheidsstudie gemaakt is en er wordt uiteindelijk met het hele plan ingestemd duurt het nog jaren voor dat het plan is gerealiseerd. “Zo’n traject kost een jaar of tien”, aldus Maas. Raadslid Tak zegt al met veel marktpartijen over zijn plannen gesproken te hebben en volgens hem is er veel enthousiasme en steun.
Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/plan-voor-duizenden-woningen-boven-a20-rotterdam/