Aantal domeinnaamregistraties in de makelaardij groeit hard
Domeinnamen die woorden als ‘straat’ of ‘laan’ bevatten, in combinatie met een getal, worden door makelaars steeds vaker geregistreerd. Dat blijkt uit onderzoek van SIDN zorgeloos online naar domeinnaamregistraties in de makelaardij.
In de meeste gevallen geven de domeinnamen een fysiek adres weer en gebruiken makelaars ze om online een woning aan te bieden. De domeinnamen trekken veel bezoekers, wat leidt tot meer bezichtigingen van een woning en uiteindelijk meer biedingen.
Michiel Henneke, marketingmanager bij SIDN: “Niet alle combinaties van straatnaam en huisnummer hebben betrekking op het verkopen van onroerend goed. Het kan ook gaan om een bedrijfsnaam van een winkel of café. Toch zien we een stijgende tendens van domeinnamen die een straatnaam en huisnummer bevatten en doorlinken naar een aparte woningsite.”
Dit kwam volgens Henneke ook naar voren uit een meetstudie van SIDN Labs in 2022. “Daarnaast deden we in de zomer van 2023 een steekproef. Daaruit bleek dat er maandelijks zo’n 2.000 domeinnamen geregistreerd worden voor de verkoop van onroerend goed. Het lijkt overigens af te vlakken: mogelijk door de veranderende woningmarkt.”
Met een aparte domeinnaam kunnen makelaars een woning beter uitlichten en het biedt hen de mogelijkheid om te adverteren
Makelaar kan zich onderscheiden met woningsite
Deze domeinnamen met een fysiek adres worden net als alle andere domeinnamen geregistreerd via een .nl-registrars. Ook softwarebedrijf MTMO registreert deze domeinnamen zeer regelmatig voor zijn klanten.
Dennis Gaemers, directeur bij MTMO: “Wij zorgen ervoor dat makelaars zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten en hun reputatie versterken. Omdat steeds meer makelaars op zoek zijn naar nieuwe vormen van promotie, ontwikkelden we een systeem waarmee we redelijk eenvoudig voor elke individuele woning een aparte website kunnen creëren, in de huisstijl van de makelaardij. De domeinnaam is dan opgebouwd uit www.[straatnaam][huisnummer].nl. Op deze woningsite kan een makelaar alle informatie kwijt over de woning, zoals algemene kenmerken, media, documenten, buurtinformatie en plattegronden.”
Domeinnaam met fysiek adres trekt meer bezoekers
“In de periode waarin de huizenmarkt erg in trek was en woningen snel verkocht werden, dienden deze domeinnamen met een fysiek adres vooral als nieuw promotiemateriaal voor makelaars”, legt Gaemers uit. Het was een bijzonder verkoopargument om meer woningverkopers aan zich te binden en boven de concurrent uit te steken. Dit betekende meer potentiële klanten, omdat ze een woning mooier en professioneler in de markt konden zetten.”
“Op dit moment worden deze domeinnamen en bijbehorende websites vooral gebruikt om meer bezoekers aan te trekken die op zoek zijn naar een woning. Dit gebeurt in alle woningsegmenten. Met een aparte domeinnaam kunnen makelaars een woning beter uitlichten en het biedt hen de mogelijkheid om te adverteren. Dit vergroot de zichtbaarheid van de woning. Daarnaast kunnen makelaars zien hoe populair een woning is, hoeveel mensen uit de regio de website bezoeken en hoeveel bezoekers een website trekt ten opzichte van funda. Voor woningverkopers is het een groot voordeel dat hun woning met een bijzondere domeinnaam meer publiek trekt. Dit leidt uiteindelijk tot meer bezichtigingen, meer biedingen en vaak ook meer waarde voor de woning.”
Meerwaarde naast funda
“In de zoektocht naar een koopwoning loopt zo’n zes op de tien zoekacties via funda. Voor een makelaar is het vaak verstandig om gebruik te maken van deze site”, zegt Gaemers. “Als test hebben we funda eens twee weken uitgezet en enkel gebruikgemaakt van een woningwebsite. Wel adverteerden we specifiek op de woning in Google. De website trok enorm veel bezoekers en het is dus echt een meerwaarde om deze naast funda te gebruiken. Hoe meer aandacht voor de woning, hoe beter.”
Volgens Gaemers is het inzetten van deze domeinnamen een blijvende ontwikkeling. “Binnen de makelaardij stijgt de concurrentie, dus is het belangrijk om te investeren in goede marketing en promotie. In elke rapportage die wij bij MTMO uitdraaien, zien we dat deze vorm van marketing werkt.”
Lees ook: ‘Makelaars kunnen social media veel effectiever inzetten’
Bron: https://vastgoedactueel.nl/aantal-domeinnaamregistraties-in-de-makelaardij-groeit-hard/