Consumentenbond: “Betaalpauze hypotheek niet altijd beste oplossing”
Een betaalpauze van de hypotheek biedt niet altijd de beste oplossing, meldt de Consumentenbond. Vanwege de corona-crisis bieden banken klanten die in financiële problemen komen betaling van hypotheeklasten op te schorten. Volgens de belangenorganisatie voor consumenten zitten daar ook nadelen aan.
Nadelen
Immers, na afloop van de ‘betaalpauze’, moet een hypotheeknemer de uitgestelde bedragen alsnog betalen. De maandlasten gaan dan tijdelijk omhoog. Na 4 maanden geeft de bank door aan het Bureau Krediet Registratie (BKR) dat er een betalingsachterstand is vanwege de regeling. Na beëindiging van de betaalpauze, blijft deze melding nog 5 jaar bewaard. Daardoor levert dat problemen op bij het aanvragen van een nieuwe hypotheek of lening.
Als de hypotheek na 2012 is afgesloten, moet iemand verplicht aflossen om in aanmerking te komen voor renteaftrek. Niet betaalde rente is niet aftrekbaar. Wel moet iemand gewoon belasting betalen over het eigenwoningforfait. Daardoor kan een betaalpauze leiden tot een fors lager fiscaal voordeel in 2020.
Alternatieven
De Consumentenbond komt met alternatieven voor een uitstel van rentebetaling. Zo stelt de belangenorganisatie voor om de energierekening te verlagen door bijvoorbeeld over te stappen naar een andere leverancier. Verder oppert de Consumentenbond overbodige abonnementen te schrappen en verzekeringen te reorganiseren. Tenslotte raadt de bond aan om de inleg te verlagen voor eigenaren van een hypotheek die gekoppeld is aan een kapitaalverzekering of spaarhypotheek.
Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/consumentenbond-betaalpauze-hypotheek/