ACM deelt boetes uit voor bemiddelingskosten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft drie huurbemiddelaars beboet omdat zij ten onrechte bemiddelingskosten rekenden aan consumenten. Het is de eerste keer dat dit gebeurt.
Bemiddelaars die werken in opdracht van verhuurders mogen voor hun bemiddeling geen kosten in rekening brengen bij huurders. Een bemiddelaar uit Tilburg krijgt een boete van € 100.000, een uit Amsterdam van € 80.000 euro en een uit Deventer van € 5.000 euro. De ACM heeft eerder aangekondigd dat bedrijven die nog steeds verboden bemiddelingskosten rekenen een boete kunnen verwachten.
Verboden bemiddelingskosten
Een huurbemiddelaar bemiddelt tussen de verhuurder en de huurder. De verhuurder wil zijn woning of appartement verhuren en de bemiddelaar zoekt daar een huurder bij. De wet zegt dat een bemiddelaar die werkt in opdracht van de verhuurder geen kosten voor de bemiddeling in rekening mag brengen bij de huurder. Dit is extra belangrijk bij de huidige krappe woningmarkt, stelt de ACM. Woningzoekenden zitten in een afhankelijke positie en hebben weinig keuzemogelijkheden.
De huurbemiddelaars die de ACM nu beboet, brachten bedragen in rekening tussen de €150 en ruim €400 onder de noemer ‘contractkosten’, ‘aanhuurkosten’, ‘administratiekosten’ of ‘inschrijfgeld’. Huurders waren vaak verplicht deze kosten te betalen voordat zij de woning konden betrekken.
Het rekenen van deze bemiddelingskosten is verboden, welke naam de huurbemiddelaar er ook aan geeft of welke constructie hij er ook voor bedenkt. Ook een andere praktijk, waarbij de huurbemiddelaar extra diensten aanbiedt die de huurder verplicht moet afnemen, is verboden. Huurders moeten altijd kunnen kiezen of zij die diensten willen afnemen zonder dat hier consequenties aan zijn verbonden.
De boetes
In deze drie zaken lopen de boetes uiteen. De makelaar in Deventer bracht minder kosten in rekening dan de andere twee overtreders en deed dat ook bij minder consumenten. Mede daarom valt de boete lager uit. De Tilburgse bemiddelaar heeft in totaal de meeste kosten in rekening gebracht bij huurders en kreeg daarom de hoogste boete.
Meldingen over bemiddelingskosten belangrijk
De komende maanden zal de toezichthouder volgen wat het effect is van deze boetes en of meer acties nodig zijn. Signalen van consumenten over recente ervaringen bij ACM ConsuWijzer zijn daarbij belangrijk. Consumenten vinden daar ook informatie over hun rechten bij huurbemiddeling en een voorbeeldbrief waarmee zij onterecht betaalde kosten aan huurbemiddelaars kunnen terugvorderen.
Bron: https://www.vastgoedactueel.nl/acm-beboet-drie-huurbemiddelaars/