Inzicht in productaanbod van hypotheekadviseurs dankzij Advieswijzer
De vier grootste onafhankelijke hypotheekadviesketens van Nederland hebben in samenwerking met brancheorganisatie OvFD de Advieswijzer gelanceerd.
De Advieswijzer geeft met behulp van drie iconen in één oogopslag inzicht over de totstandkoming van het productaanbod bij het afsluiten van een hypotheek. De consument krijgt persoonlijk advies over het gekozen product, de financiële dienstverlener vergelijkt producten en aanbieders en de dienstverlener is ongebonden.
Waarom de Advieswijzer
Met de Advieswijzer willen de adviesketens consumenten duidelijk maken wat de verschillen zijn tussen onafhankelijk advies en een niet-onafhankelijk advies. Sinds 2013, met de ingang van het provisieverbod, ontvangt iedere consument voorafgaand, tijdens of na het eerste oriënterende gesprek met een hypotheekadviseur het dienstverleningsdocument (DVD). In 2018 heeft het ministerie van Financiën het provisieverbod geëvalueerd. Uit die evaluatie bleek dat de inhoud van het DVD onvoldoende transparantie biedt in het productaanbod. Het DVD helpt bovendien de consument onvoldoende bij het maken van keuzes. Een nieuw DVD is in de maak, maar de vier grote onafhankelijke hypotheekadviesketens willen het voor de consument nu al zo helder mogelijk maken.
Transparantie en duidelijkheid voor consument
De Advieswijzer biedt met behulp van drie iconen gemakkelijk inzicht in de totstandkoming van het productaanbod. Het laat zien of de consument advies ontvangt dat is afgestemd op de persoonlijke situatie en wensen, of er een uitgebreide vergelijking van producten en aanbieders plaatsvindt en of de gekozen dienstverlener ongebonden is.
Bewustere keuze
Op de overkoepelende website staan de iconen met een extra toelichting waarom persoonlijk advies, een (uitgebreide) vergelijking en een ongebonden dienstverlener zo belangrijk is. De vier onafhankelijke adviesketens – Hypotheek Visie, De Hypotheekshop, De Hypotheker en Van Bruggen Adviesgroep – zullen de iconen met uitleg ook op hun eigen website en in andere communicatiemiddelen gaan gebruiken. De informatie en iconen moet de consument helpen een bewustere keuze te maken op welke wijze het productaanbod aangeboden wordt.