Horeca in nieuwe woonwijk is goed voor de buurt
In een snel veranderende samenleving, waar nieuwe woonwijken als paddenstoelen uit de grond schieten, is horeca essentieel voor buurtontwikkeling. Lees waarom het openen van een restaurant, café of ijssalon niet alleen goed is voor jouw zaak, maar voor de hele buurt.
Partnercontent
In Nederland worden volop woonwijken gebouwd. Nieuwe woningen betekent nieuwe mensen in de buurt en nieuwe voorzieningen. Vaak wordt in een bestemmingsplan van een nieuwe wijk opgenomen dat er een supermarkt of winkelcentrum in de buurt moet komen. Veel woonwijken worden immers ver buiten een stadshart of dorpskern gebouwd en men wil toch wel boodschappen kunnen doen of ergens in een restaurant wat willen eten.
Ben je van plan een restaurant, koffiehuis, cafetaria of ijssalon te openen in de buurt van nieuwbouwwoningen, weet dan dat dit heel goed kan zijn voor je zaak. Een nieuw winkelgebied of gebied waar je als buurt samen kan komen voor een hapje of drankje, is namelijk heel belangrijk in de wijk.
Horeca in nieuwe woonwijk heeft buurtfunctie
Hoe heerlijk is het om op loopafstand even een broodje of ijsje te halen in de buurt? De thuiswerkers, de kinderen die buitenspelen, buren die even samen willen komen; iedereen komt dan bij je langs. Een juicebar, broodjeszaak of andere horecagelegenheid fungeert op die manier als sociale ontmoetingsplaats voor buurtbewoners, vrienden en zelfs familieleden. Een praatje tijdens het wachten op het lekkers zorgt ervoor dat de nieuwe buren elkaar beter leren kennen, wat weer goed is voor sociale controle en het versterken van sociale banden. Zorg dus maar dat je goede koelapparatuur hebt staat voor koude, verfrissende drankjes en verse ingrediënten.
Branding van de buurt
De projectontwikkelaars van woonwijken die nu gebouwd worden of gebouwd gaan worden, willen de nieuwe bewoners graag aantrekken met wat er in de omgeving te doen is. Wonen tussen het groen bijvoorbeeld en een gezellig restaurant of koffiehuis op loopafstand, zijn zaken die een positieve indruk geven van een nieuwe woonwijk. Je bent dan onderdeel van het visitekaartje van de buurt en dat trekt vaak klanten aan van buiten de wijk.
Mocht je dus als horecaondernemer de ambitie hebben om in een nieuwbouwwijk een zaak te openen, dan is het goed om met projectontwikkelaars in gesprek te gaan. Zo draag je bij aan de positieve uitstraling van de wijk en je klanten wonen vlakbij. En hoe leuk is een broodje of koffiespecial vernoemd naar de wijk? Die wordt vast met plezier bij je besteld.
Positieve impuls aan bestaande wijken
Natuurlijk kun je later in een bestaande wijk een horecagelegenheid openen. Het is goed om te informeren bij de gemeente of er panden zijn die al zijn aangemerkt als geschikt voor horeca, dat scheelt namelijk zoeken. Kijk verder wat de buurt kan gebruiken als horecagelegenheid. Misschien zit de wijk wel te springen om een gezellig bierlokaal of een plek waar je al vroeg een belegd broodje kan kopen op weg naar het werk. Alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan, koop je bij de horecagroothandel. Door een bloeiende zaak op te zetten in een woonwijk kun je het imago van een wijk zeker naar een hoger plan tillen.
Horeca in oude panden
Op dit moment gebeurt er veel op het gebied van nieuwbouwprojecten in Nederland en daar kun je als horecaondernemer zeker van profiteren. Zo worden leegstaande industrieterreinen vaak als nieuwe bouwlocaties gebruikt. Hier zijn vast nog wel panden te vinden die goed zijn om een gezellig restaurant aan de rand van de nieuwe of vernieuwde woonwijk te starten. Door een levendige horeca hotspot te creëren, geef je meteen een positieve impuls aan de buurt. Het wordt er gezelliger van, waardoor het leuker is om er te gaan wonen.
Plek voor evenementen
Heb je de ruimte om het restaurant of een deel ervan te verhuren voor verjaardagen, bruiloften en andere partijen, dan bied je binnen de wijk meteen een goede ontmoetingsplek. Ideaal voor als er kleinere woningen worden gebouwd bijvoorbeeld. Als ondernemer kun je zelf allerlei leuke activiteiten en evenementen organiseren. Denk hierbij aan spelletjes met Koningsdag, samen voetbal kijken, pubquizzen en een open podium. Betrek de buurt erbij voor een hechtere band. Sponsor bijvoorbeeld het lokale sportteam of doe mee met de buurtbarbecue. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Horeca goed voor de buurt
Lokale horeca genereert altijd werkgelegenheid. En dat is weer goed voor de buurt. Bijvoorbeeld door een (bij)baan aan te bieden aan jongeren in de buurt. Daarnaast kan een actieve horecagelegenheid bijdragen aan veiligheid en toezicht in de wijk. Vooral als je vaak vaste gasten ontvangt, dan draag je immers bij aan een stukje sociale controle. Als ondernemer kun je zelfs lokale producenten steunen door hun ingrediënten in te kopen voor de gerechten. Dat is ook heel duurzaam en geeft aan dat je het samen met de buurt doet.
Breng de buurt samen
Kortom horecagelegenheden kunnen een grote rol spelen in het bevorderen van een positief, gezellig en sociaal imago van een nieuwe (of bestaande) wijk. Lekker eten en drinken brengt mensen samen. Dus waarom niet bij jou in een leuke bar, ijssalon, broodjeszaak of restaurant. Met de juiste spullen en een mooie locatie is dat zeker de investering waard.
Bron: https://vastgoedactueel.nl/horeca-in-nieuwe-woonwijken-is-goed-voor-de-buurt/