Algemeen

Helpdesk: Zo trek je de aandacht van de verkoper

aandacht verkoper

Lastige praktijkproblemen, wie kent ze niet? Onze Helpdesk geeft antwoord. Deze keer: het aanbod van koopwoningen wordt steeds geringer. Wat kan een makelaar doen om de aandacht van de verkoper te trekken?

Auteur: Judith Bakkers

Casus

Door de woningschaarste kunnen makelaars in Nederland moeilijk verkoopopdrachten vinden. Het aanbod droogt op. Hoe kan de makelaar zorgen dat zijn of haar kantoor top of mind is, als iemand z’n huis wil verkopen? Dat kan onder andere via funda, waar makelaars en hun kantoren zich via bepaalde (betaalde) producten duidelijk kunnen onderscheiden.

Waardevolle gereedschappen op funda

Het gros van de makelaars gebruikt funda om woningen te presenteren. Maar het woningplatform biedt de makelaars meer. Funda ondersteunt makelaars met extra producten voor hun bedrijfsvoering. Die zijn specifiek gericht op het genereren van leads voor objecten én het makelaarskantoor en bieden data met bijbehorende inzichten, waarmee de makelaar zich optimaal kan onderscheiden. Waardevolle gereedschappen om bijvoorbeeld het makelaarskantoor in de spotlight zetten, als lokaal expert over te komen en de objecten (inclusief de kantoornaam) bovenaan de ranglijst te plaatsen.

Checklist van gratis en betaalde producten

Hieronder een checklist van gratis en betaalde producten om objecten te promoten, het kantoor specifiek te profileren en door middel van relevante content een voorsprong te nemen. Dit allemaal om nieuwe verkoopklanten te werven.

‘Makelaars die hun aanbod altijd volledig presenteren, groeien gemiddeld gezien meer’

Funda compleet

Uit recent onderzoek blijkt dat de transactieprijs, maar ook het aantal impressies en views van woningen met funda Compleet (inclusief 360° foto’s, video, plattegrond en 3D tour) gemiddeld 2.500 euro hoger ligt dan vergelijkbare objecten zonder funda Compleet. En ze werden 59% vaker gevonden en 13% vaker door zoekers bekeken. De complete presentaties vormen mooie visitekaartjes voor makelaarskantoren, want serieuze zoekers zijn ook potentiële verkopers!

Dat kwam ook naar voren uit de cijfers: makelaars die hun aanbod altijd volledig presenteren, groeiden gemiddeld gezien meer dan collega’s die dit niet deden. Andere mogelijkheden om woningen, en indirect het makelaarskantoor, extra te laten opvallen zijn:

  • Blikvanger: een product waarmee een object extra ruimte en meer aandacht krijgt in de resultatenlijst en zorgt voor 33% meer views op de objectpagina. Mede door het tonen van het makelaarslogo en de tekstruimte eronder voor pakkende tekst, een mooie manier om extra aandacht te creëren voor het kantoor.
  • Toppositie: waarbij een object boven de zoekresultaten wordt getoond wanneer wordt gezocht in de plaats en prijscategorie waar het object in valt. Het is ook mogelijk om Toppositie in een andere plaats naar keuze in te zetten, bijvoorbeeld een nabijgelegen grote stad. Ook hier wordt de naam van de makelaar getoond, dus extra exposure op de juiste plek.

Kantoorprofiel pro

Een van de meest recente ontwikkelingen binnen funda valt onder de pijler ‘het genereren van leads voor het kantoor van de makelaar’. In een tijd waar de markt onder druk staat en kopers makkelijker te vinden zijn dan nieuwe verkopers, is het des te belangrijker voor makelaarskantoren om zichzelf te kunnen onderscheiden op funda. Daarom lanceerde funda afgelopen maart het gratis product Kantoorprofiel Pro.

De uitgebreide profielpagina heeft veel extra opties, waarmee de makelaar duidelijk zijn toegevoegde waarde kan laten zien. Bovenin de pagina staat een grote in het oog springende afbeelding, maar ook verderop kan de makelaar meerdere foto’s, van het team bijvoorbeeld, en video’s laten zien.

Kenmerken met iconen zoals certificaten en welke talen er gesproken worden, tonen wat het betreffende kantoor bijzonder maakt. Op de pagina kunnen goede beoordelingen bovenaan getoond worden. Verder staan de verkopen en aankopen die de makelaar de afgelopen tijd in een bepaalde buurt heeft gedaan op een kaart. Kantoorprofiel Pro biedt vanwege de volledigheid een voordeel in de rangschikking van de makelaarsresultatenlijst bij het vernieuwde ‘makelaars zoeken’.

Tot slot is er een verbeterd contactblok op de objectpagina’s voor makelaars met Kantoorprofiel Pro. Daarin wordt direct de essentiële informatie en het kantoorlogo getoond. De zoeker kan direct doorklikken naar de profielpagina van een makelaar of bellen met het kantoor. Handig voor doorstromers die naast een huis, ook een lokale verkoopmakelaar zoeken.

Lees ook: Helpdesk: verkeerde informatie van verkoopmakelaar

Datakennis delen

Funda deelt veel data met makelaars om hun dienstverlening te verbeteren. Op individueel makelaarskantoorniveau zijn voor alle makelaars objectstatistieken beschikbaar, waarbij de makelaar kan zien hoeveel impressies een object heeft gehad, hoe vaak de objectpagina is bekeken en hoeveel leads het object heeft ontvangen. Daar kan de makelaar zijn conclusies uit trekken en eventueel zijn presentatie verbeteren. Of aan potentiële klanten laten zien hoe goed het kantoor het doet op funda.

NVM-makelaars kunnen kijken naar de dienst Vraagscan. Hier vindt de makelaar het zoekgedrag van de serieuze zoekers met betrekking tot de meest gewilde locaties, prijscategorieën, aantal kamers, oppervlakte en type woning. De makelaar kan dit rapport uitgeprint meenemen naar de klant als bijvoorbeeld prijsonderbouwing, waardoor hij of zij zich presenteert als lokaal expert.

Trendrapport Barometer

Eenzelfde functie kan het halfjaarlijkse trendrapport Barometer hebben. Een onderzoek met cijfers, analyses en tips over de stappen in de klantreis van zoekers op funda. Hoe vaak verscheen een woning in de resultatenlijst, werd de woning aangeklikt en bekeken en is er contact opgenomen met de makelaar. Uitgesplitst per woningtype, bouwjaar, prijsklasse etc. Die cijfers met bijbehorende staatjes worden uitgedraaid om te laten zien hoe goed de makelaar is geïnformeerd. In de Barometer worden ook tips gegeven hoe de presentatie te verbeteren om tot meer leads te komen.

Op dat contentplatform staat nog veel meer informatie waar de makelaar zijn voordeel mee kan doen. Bijvoorbeeld relevante onderzoeken om bijvoorbeeld een prijsstelling te onderbouwen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Anouk Bezemer, Senior Product Marketeer bij funda.

  Bron: https://vastgoedactueel.nl/helpdesk-aandacht-verkoper-trekken/